God of War 3 – Recenzia mea

Câteva posturi mai înainte, am postat ceva despre acest joc. Ei bine, 16 martie a sosit, jocul l-am cumpărat, l-am jucat şi l-am terminat în vreo 3 zile. O să spun aici ce şi cum mi-a părut.

Ω Introducere Ω

God of War e o serie de jocuri de acţiune hack and slash în a treia persoană. E făcută de studioul Santa Monica care e deţinut de Sony, deci e un joc exclusiv pentru platformele PlayStation, primele 2 capitole fiind pentru PS2, apoi God of War: Chains of Olympus, un capitol prequel pentru PSP şi God of War 3, sfârşitul trilogiei pentru PS3.

Jocurile God of War mereu au stabilit un nou standard de putere şi realizare tehnică pe cât priveşte grafica jocului, primele  capitole fiind practic apogeul capabilităţilor unei ps2.  Apoi seria mai e preţuită şi pentru stilul său, realizarea artistică a jocului, jocul în sine, povestea şi nu în ultimul rând muzica demnă de un film. Şi God of War 3 nu cred că face o excepţie…

Ω Istoria Ω

Fiind God of War 3 ultimul capitol dintr-o trilogie, e practic sfârşitul istoriei începută în 2005 de primul joc. Eu cred că istoria a fost destul de ok, deşi unele elemente nu mi-au plăcut chiar tare, aveau multe noduri de deznodat şi se pare că s-au cam grăbit un pic dând unele explicaţii cam superficiale referitor la totul ce se întâmplă. Plus că unele lucruri nu prea le-am înţeles bine, mai ales sfârşitul. Oricum pentru cine e fan, jocul trebuie neapărat jucat pentru a vedea sfârşitul aventurei lui Kratos şi cum se luptă el cu toţi zeii olimpului până la capăt. Voi face mai jos o descriere spoiler mai detaliată, deci cine nu vrea spoiler să se oprească aici.

Ω Spoiler Ω

În God of War 3 istoria continuă exact de unde ne lăsase în God of War 2 şi anume, Kratos a fost călare pe titanul Gaia, împreună cu ceilalţi titani se urca pe muntele Olimp pentru a face război cu Zeus şi ceilalţi zei ai Olimpului. Kratos fiind mişcat doar de setea de răzbunare împotriva lui Zeus. Ca în orice God of War, începutul e ca o bombă, ai parte de o luptă spectaculară şi cinematografică de proporţii enorme, aş zice chiar cea mai frumoasă luptă poate din toate celelalte, văzând că primul zeu care se pune în calea lui Kratos e însuşi Poseidon, zeul mărilor şi al apelor, al doilea ca putere şi status după Zeus. Şi tot ca de obicei, după această luptă Kratos cade în regatul lui Hades, în infern, unde îşi pierde toate puterile înotând în râul de suflete Stix. Aici apare prima chestie stranie a istoriei, Atena care a fost ucisă de Kratos în al doilea capitol, apare ca o fantomă şi îl ajută pe Kratos dându-i o armă nouă Lamele Exilului (care sunt aceleaşi Lame ale Haosului doar cu o formă diferită) şi dându-i îndrumări pe parcursul jocului ajutându-l să ucidă zeii. Ceea ce nu înţeleg, e DE CE? De ce Atena ar mai exista după ce a fost ucisă? Dacă şi zeii au fantome după moarte, sau spirite, de ce nu apare şi Ares atunci? sau ceilalţi zei ce au fost ucişi? De ce Atena are puterea să-l ajute pe Kratos? În fine, e ceva ce mă lasă un pic perplex. Apoi pe parcursul aventurei, aflăm că Pandora e o fiică artificială creată de Hefaistos sub formă umană, ce în realitate ar fi cheia pentru a deschide cutia pandorei. Am citit mai bine istoria jocului să înţeleg unele lucruri şi pot să zic asta: După Marele Război dintre Zei şi Titani, Zeus a sigilat în cutie tot răul şi distrugerea provocată, dar Atena temându-se de s-ar putea întâmpla dacă această cutie ar fi fost deschisă, a pus în acea cutie şi propria putere, Speranţa. Kratos când a deschis prima dată cutia, a eliberat acel rău din ea, ce a infectat şi zeii, dar a fost înzestrat în acelaşi timp cu puterea lăsată de Atena, cu speranţa.  Lupta finală cu Zeus m-a dezamăgit destul mai ales dacă să o comparăm cu celelalte, cu fraţii lui Poseidon şi Hades a fost mult mai epic totul din punctul meu de vedere. În timpul luptei spiritul lui Zeus îl atacă fatal pe Kratos care cade inconştient şi începe un mic pasaj foarte frumos ce se petrece chiar în mintea sa… acolo el găseşte puterea de a se ierta pentru păcatele sale şi foloseşte Speranţa pentru a se trezi şi a-l ucide definitiv pe Zeus. Atena apoi apare şi îi cere lui Kratos să-i reîntoarcă puterea, că ea o va putea folosi mai bine pentru a reconstrui lumea. Însă Kratos decide altceva, decide s-o dea oamenilor… însă nu vreau să vă spun cum… doar dacă mă rugaţi frumos XD, e un spoiler prea mare 😛

Altceva ce nu mi-a plăcut mult e când Kratos cade prima oară în Infern din cauza lui Gaia care declară că el a fost doar  un pion de care s-a folosit şi că războiul cu zeii olimpului e treaba titanilor nu a lui Kratos, şi uşurinţa cu care Kratos cade în infern mi se pare cam aiurea văzând cum face de toate pentru a putea ajunge unde îi trebuie.

În fine, istoria lui Kratos se termină aici, cu plusurile şi cu minusurile sale, aici depinde de gusturile fiecăruia, oricum e o istorie interesantă, bazată pe mitologia greacă, ce merită văzută cu siguranţă.

Ω Jocul (Gameplay) Ω

God of War a fost mereu lăudat pentru sistemul său de joc, destul de simplu dar oricum tactic, frumos şi foarte brutal. Stilul de joc nu s-a schimbat mult, pur şi simplu s-a îmbunătăţit ceea ce se putea de îmbunătăţit din jocurile precedente dar 80% a rămas la fel. O să explic doar noutăţile jocului. Una din primele e faptul că acum Kratos are o mişcare nouă şi utilă cu orice armă, de a le arunca în inamic şi a se trage spre el apoi, sau a-l trage spre sine pe inamic în cazul armei Cestus. E ceva ce deseori îţi uşurează viaţa, îţi permite să te apropii mai uşor de inamic şi-l loveşti plus la asta. Acum armele sunt 4 în total, deşi toate reprezintă o versiunea modificată a modelulului e bază care e arma principală Lamele Exilului. Oricum ce e pozitv şi divers în ele sunt stilurile de atac, puterea lor de atac, abilităţile speciale şi magiile. Acum magiile lui Kratos sunt legate stric de armă şi nu sunt date de zei sau titani ca înainte. Asta nu mi-a plăcut dintr-un sigur motiv, fiincă nu a fost explicată nicicum chestia, pur şi simplu ţi-au dat armele şi ele aveau magii. Schimbarea armelor se face rapid, fiecare e legat de una din săgeţile direcţionale deci le poţi schimba rapid în mijlocul luptei, de asemenea trebuie s-o faci pentru a folosi magia ce crezi că e mai potrivită, deşi cea mai puternică cred rămâne magia armei principale, e şi cea mai frumoasă de asemenea. Armele am zis că au şi unele particularităţi. Mănuşile cu formă de cap de leu, Cestus pot sparge scuturile şi blocurile de onix. Iar Biciul Nemesis (Nemesis Whip) poate cu curentul său electric activa unele dispozitive din joc. Ceva nou mai e şi lupta cu titanii, nu am crezut încă căă un om ca o furnică poate lupta şi învinge un titan, ei bine în acest joc e posibil şi rămâi mereu cu ochii holbaţi cât o faci XD.

Altă noutate sunt obiectele. Kratos găseşte unele obiecte ce au rol de suport, atât ca arme cât şi ca abilităţi speciale. De exemplu Arcul lui Apollo poate trage cu săgeţi înfocate arzând unele blocuri ce ne opresc din drum, sau poate ataca de la distanţă inamicii. Capul lui Helios face lumină în întuneric, orbeşte duşmanii, şi descoperă unele obiecte şi porţi ascunse. Papucii lui Hermes ne permit să fugim mai rapid, şi să alergăm pe pereţi Ninja Gaiden style în anumite locuri. Obiectele însă au o bară ce se iroseşte cât le folosim, dar se încarcă rapid automat, deci ne permite să le folosim des, dar cu pauze, adică periodic. Încă ceva nou particular acestui joc e faptul că putem lua unii duşmani mai mici şi să fugim cu ei în ceilalţi folosindu-l pe cel înhăţat ca scut. E o mişcare utilă când ai prea mulţi în cale şi vrei să-i mai împrăştii. Sau poţi să te eliberezi de inaimici dacă sar toţi peste tine mişcând rapid în stânga şi-n dreapta cu analogicul stâng aruncându-i pe toţi în părţi. Ultima noutate ar fi faptul că poţi călări unii inamici, de exemplu poţi sui călare pe un ciclop sau un cerber şi să-i foloseşti un timp oarecare pentru a-i ataca pe ceilalţi. Apoi modalitatea de a se transforma temporar în ceva mai puternic cum era în primele 2 capitole, aici s-a schimbat un pic, practic după ce te lupţi şi încarci un indicator poţi activa Spada Olimpului, gama de culori se schimbă iar Kratos devine un pic invincibil şi atacă doar cu Spada Olimpului pe toţi. În rest cam totul a rămas ca în jocurile precedente, plus minus aceleaşi atacuri, aceleaşi moduri de a ucide crud şi brutal, aceleaşi atacuri finale unde trebuie să apeşi tastele ce-ţi apar pe ecran în timpul şi ordinea arătată. Personal sunt destul de mulţumit de posibilităţile ce oferă acest joc, dar dacă să-l comparăm zicem cu Bayonetta, cred că e oricum puţin mai limitat şi băţos.

Ω Realizarea Tehnică Ω

Aici acest joc străluceşte ca nimeni altul. E pur şi simplu superb, un film interactiv, e actual jocul cu cea mai bună grafică de pe orice consolă, nu doar PS3. Totul este măreţ, epic, frumos, detaliat, colorat, luminos şi tot aşa mai departe. Latul artistic al jocului e de nota 10, văzând cum au realizat toate structurile, cât de mari sunt şi complexe. Apoi şi inamicii sunt realizaţi foarte bine, ca să nu mai vorbim de Kratos căruia de aproape i se vede orice nerv, vână, muşchi, şi orice picătură de sânge, des când face masacru se vede clar o baie de sânge şi cum Kratos devine temporar roşu de la asta. Luminile apoi sunt superbe, senzaţia de loc luminos sau întunecat e foarte evidentă. în unele locuri aveam aceeaşi senzaţie când de exemplu stau mult timp şi apoi întru undeva unde e o lumină puternică, adică te dor ochii până se adaptează pupila. Ce e şi mai impresionat e numărul obiectelor dinamice, sau faptul că tu însuşi te mişti cu Kratos pe un teren dinamic vâzând că nu odată nivelul de joc e plasat chiar pe corpul unor titani. Se întâmplă să te lupţi cu zeci de duşmani, iar la spatele tău să vezi cum un titan enorm se bate cu un zeu, cum se distrug clădirile şi tot aşa, proporţiile acţiunii sunt mereu epice. Luptele cu Zeii şi alţi boss sunt foarte bine relizate, dinamice, şi foarte frumoase, mi-a plăcut de exemplu în lupta cu Hades, când el era slăbit şi eu îl apucam de piept să-l lovesc cum pereţii în jur se schimbau şi se aprindeau parcă, totul atmosfera, devenea parcă aprinsă şi infernală. Unul din cele mai reuşite lucruri aici e camera. E fixată şi mereu îţi arată ce trebuie să vezi, însă o face în mod spectacular de-ţi pare că vezi un film, des te vei trezi că camera se îndepărteaă pentru a-ţi arăta ceva mult mai mare ce se petrece în acel moment, de exemplu tu lupţi pe un titan, pe mâna lui, el se mişcă şi tu te trezeşti momentan cu capul în jos deci şi terenul de luptă se schimbă. Cazuri sunt diferite şi totul e mereu dinamic. Faptul că acest God of War e pe ps3, o consolă HD nu a făcut decât să sporească brutalitatea jocului unde vezi litri de sânge vărsat, ochi scoşi cu tot cu nerv, centauri tăiaţi până le iese afară toate maţele şi tot aşa, nu degeaba e un joc dar pentru cei 18+. O chestie originală a fost la lupta cu Poseidon la urmă, când camera ne arăta ceea ce vedeau ochiilui poseidon, adică experimentam în prima persoană ce înseamnă să fii bătut şi ucis de Kratos, în acele secvenţe ţi se ridică adrenalina şi îţi bate inima mai tare fără să vrei 😀 Încă ceva ce mi-a plăcut e faza cu gama de culori ce se schimbă în anumite situaţii. De exemplu când folosesc magia armei principale, Armata Spartei totul devine cu o nuanţă de alb şi roşu, ce-mi aduce mereu aminte de stilul grafic din filmul 300, şi cad o mulţime de scuturi cu simbolul spartei în jurul lui Kratos, iar din ele ies nişte suliţe ce atacă pe oricine e împrejur, iar la ultimul nivel dacă continui magia mai cade şi o ploaie de săgeţi toate roşu aprins, e un spectacol pentru ochi :D. Şi mai sunt asemenea faze prin joc cu alte magii şi situaţii. E ceva foarte artistic, cel puţin eu aşa cred. Ei bine cred că aţi înţeles, din punct de vedere grafic jocul e o capodoperă 😀

Ω Muzica Ω

Ca şi orice God of War, jocul are o coloană sonoră superbă şi potrivită jocului cu multe piese epice, de atmosferă, de luptă eroică şi dramatică etc. Eu deja am coloana sonoră şi ce e interesant că s-a scos şi un Blood and Metal LP dedicat jocului cu nişte piese metal. Vă recomand tuturor pasionaţilor de muzică orchestrală epică această coloană sonoră