Limba noastră cea Ruskaia

Pe notele unei teme similare despre care am scris aici referitor la limba engleză, aş vrea să scriu şi despre limba rusă şi cât de multă importanţă excesivă i se dă în Republica Moldova, ţara mea natală.

În Moldova situaţia e oricum diferită şi cred mai gravă decât în România cu limba engleză. Moldova fiind o fostă republică sovietică a fost forţat influenţată şi rusificată din anii 1940 până în 1991. Prin urmare limba rusă la noi are rădăcini profunde peste tot, în orice sferă importantă de întrebuinţare, politică, socială, economică şi mai ales culturală. De asemenea avem şi destui ruşi, 6% din populaţie (după datele din 2004) ucraineni 8%, găgăuzi 4% (care deşi au limba lor turcă pentru convorbire cu alte naţiuni folosesc rusa în mare parte). Avem deci un 18% din populaţie care vorbesc rusa ca şi limbă principală, hai punem şi 20% oricum, asta nu ar schimba faptul că sunt o minoritate, că un 75% din populaţie sunt moldoveni/români vorbitori de limba română şi că limba de stat e totuşi doar cea moldovenească(o eroare tâmpită a rusofililor care au pus acest nume văzând că nu există aşa limbă, e română limba).

Dar ştiţi care e realitatea în Moldova? Că limba rusă e cea dominantă, limba rusă o auzi peste tot, radio, tv, la cinema filmele sunt toate dublate în rusă, prin oraş vezi în unele zone ma multe publicităţi în rusă decât în română.

Eu la mine acasă mă simt descriminat din acest punct de vedere, eu mă duc într-un oarecare magazin din Chişinău sau Anenii Noi şi în 70% din cazuri când mă adresez vânzătorilor ei îmi răspund în rusă =_= Vara asta când am fost, mi s-a întâmplat nu odată asta în Anenii Noi, şi am insistat special să continui a vorbi română, să văd ce vor face vânzătoarele alea deştepte… se uitau holbate la mine de parcă nu credeau că am îndrăznit tot în română să continui, ele iar mi-au răspuns în rusă. Eu iar le mai întreb ceva în română, şi tot aşa a durat un pic acest joc de presiune psihologică până a cedat doamna şi mi-a răspuns la urmă „poftim” după ce-mi dăduse ceea ce i-am cerut.

Vorbitorii de limbă rusă din Republica Moldova în mare parte din experienţele mele sunt nişte porci care s-au suit în cap şi ce mă enervează şi mai mult e că lumea le permite asta, iar politicii îi protejează(comuniştii mai ales) şi le fac coarne şi mai mari.

Alt caz ridicol ar mai fi tot din această vară când am fost să-mi reînnoiesc paşaportul. La secţia de paşapoarte din Anenii Noi când am plecat, era de dimineaţă de la 4 deja rând de oameni, deşi oficiul se deschidea pe la vreo 7-8. Şi făcea o doamnă o listă cu rândul persoanelor, rusoaică, şi lista la fel în rusă o făcea, eu mă adresam ei în română, ea îmi răspundea în rusă… Trecem peste, ajungem la uşă, îmbulzeală ca la moldoveni, toţi scăpaţi, degeaba făcusem listele dacă apoi stau toţi înghesuiţi la uşă de parcă ar ajunge aşa mai rapid unde le trebuie, erau şi scaune, ne zicea gardianul de la uşă să stăm pe ele şi ei nimic, eu chiar m-am aşezat comod şi mi-era în cur de ei şi îmbulzeala şi certurile lor ce avea pe acolo. Dar, omul de la uşă citea la anumite intervale de timp numele câtorva persoane care să treacă înăuntru şi vorbea în română omul, şi ce credeţi, aud un deştept ce zice „a pa ruski mojna?” (dar pe ruseşte se poate? ….de vorbit adică) şi ăla de la uşă rapid „haraşo, budu pa ruski ştobî vse panimali” (bine, voi vorbi ruseşte să înţeleagă toţi)………….3…………..2………………1……………………CE PULA MEA ÎNSEAMNĂ ASTA?

Adică am ajuns să fim nevoiţi să vorbim limba unei minorităţi ca să înţeleagă TOŢI?!?!? Aici m-am enervat peste măsură, e o bătaie de joc. Unde s-a mai văzut aşa ceva? Eu singur trăiesc într-o ţară străină, unde vorbitorii de limbă română sunt foarte mulţi, dar niciodată nu a pretins aici nimeni să vorbească limba străină şi nu cea de stat ca să fie pe înţelesul tuturor.

Şi vreau să mai aduc un exemplu, o discuţie ce am avut toamna asta aici, în Italia cu o fată venită tot din Moldova dar rusoaică de origine, adică tot vorbitoare de limbă rusă. Am ajuns să discut cu ea tema asta şi o întrebam de ce nu vorbeşte româna dacă a trăit o viaţă în moldova? Ea îmi zice că ea aici nu are nevoie de limba română. OK, dar când erai acasă vorbeai română? Ea nu, că nu o vorbea, că în Moldova se putea descurca şi fără, că mă înţelege, că am dreptate, dar ei limba română nu-i trebuie. Am zis, ok, dar aici în Italia, vorbeşti tot rusa cu italienii? Ea nu, că vorbeşte Italiana. Foarte bine, de ce în Italia vorbeşti italiana, iar în Moldova nu vrei să vorbeşti româna, care e limba oficială de stat vorbită de majoritatea populaţiei… Făcea feţe lungi şi stâlcite săraca fată şi tot îmi dădea dreptate aşa, doar ca să nu tacă şi-mi zicea că totuna ea nu are nevoie de limba română.

Încă o persoană ce o întâlnisem la Chişinău îmi zicea, că ea înţelege tot în română dar nu-i place să vorbească dialectul moldovenesc, ar vrea să vorbească româna curată ca cei de la TV…. Şi cine te ţine dragă? Ce fel de scuză e asta???

În fine, concluzia mea, pentru toţi vorbitorii de limbă rusă din Moldova, e că sunteţi persoane fără niciun respect faţă de ţara unde trăiţi şi faţă de populaţia majoritară de moldoveni. Au toate condiţiile pentru a vorbi limba lor cum vor, pentru a avea muzică, tv, şcoli, cinema, tv în limba lor, şi în loc să fie recunoscători, ei se suie în cap. Culmea e că uneori am auzit că chiar se plâng că ar fi discriminaţi în Moldova, păi „daraghie mai” (dragii mei) luaţi-vă valiza şi hulubii şi plecaţi în Rusia, cine vă ţine? E doar mai mare şi mai bogată ca Moldova. De ce staţi în Moldova? Cine vă ţine dacă nu vă place?

Să ştiţi că de fiecare dată când vorbiţi cu un român/moldovean în rusă, sau când el se adresează la voi în română şi voi îi răspundeţi în rusă, înseamnă că nu aveţi respect faţă de acea persoană, faţă de limba lui şi ţara lui. Eu la mine acasă vrea să vorbesc limba mea oriunde nu m-aş duce. Vrea ca ruşii să se adapteze limbii mele când facem contact, nu viceversa să înceapă moldovenii să vorbească rusa cu ei.

Eu dacă vreodată aş vizita Rusia nu cred că cineva acolo îmi va vorbi în română ca să se adapteze exigenţelor mele deci pretind acelaşi lucru de la cei care vin sau trăiesc în Republica Moldova, oricare ar fi ei.

Şi important e de menţionat şi faptul că majoritatea documentelor oricum sunt traduse şi în limba rusă, ceea ce e un cost adăugător pentru stat şi culmea e că nicio lege nu obligă traducerea lor, şi asta se plăteşte din banii cui credeţi? Din banii contribuabililor din toată republica moldova care reamintesc are 75% din populaţie moldoveni/români, nu ruşi.

Un efect colateral al influenţei limbii ruse ar fi dialectul moldovenesc şi toate cuvintele şi jargoanele ruseşti importate în acesta. La fel cum poate la români vezi pe forumuri sau pe filelist mai ales o amestecătură tâmpită de engleză cu română, exact la fel vezi la moldoveni cu rusa(dar şi engleza mai recent, deci la noi deja cu 3 limbi fac amestecătură). Peste tot vezi jargoane ruseşti, insulte ruseşti, şi ce e şi mai caraghios şi amuzant cuvinte ruseşti românizate. Cu cât unu foloseşte mai multe jargoane din astea cu atât se crede mai „pizdos la reizbă”(super tare şi mare)  printre cei fără carte şi cap mai ales. Deşi uneori sunt influenţaţi şi ceilalţi care vorbesc la fel de nevoie văzând că toţi din jur vorbesc aşa şi dacă ai încerca să vorbeşti româna curată te-ar lua toţi în râs, sau te-ar considera chiar gay =)). E ceva straniu dar în moldova multora, mai ales băieţilor, să vorbeşti limba română corectă le pare ceva pentru fete sau tocilari, deci GAY dacă ar fi s-o facă un băiat „de-al lor”. :)) Sau în cazul celor ce plecau în România să înveţe şi apoi când veneau pe acasă vorbeau doar româna curată era semn de înfumurare, de parcă şi-ar fi uitat casa şi tradiţiile şi „se dă cu românii” :)) Vorbesc aici însă de cum era 10 ani în urmă înainte să plec eu din ţară, nu ştiu dacă lucrurile au rămas la fel şi acum deşi nu m-aş mira😦

Cu asta nu vreau să zic că sunt rasist, că am ceva cu ruşii sau că nu-mi place limba lor, dimpotrivă, sunt foarte mulţumit că am avut ocazia să învăţ limba rusă, să cunosc cultura lor, literatura, filmele muzica, şi nu cred că toţi ruşii sunt răi sau porci şi nesimţiti, mă refer strict la locuitorii din republica moldova ce vorbesc doar rusa, nu vor să înveţe română şi impun şi pe alţii să vorbească rusa cu ei când ar trebui să fie invers.

Iată un video interesant despre părerea persoanelor referitor la propunerea ambasadorului rusiei din moldova să se oficializeze limba rusa ca şi limbă de stat (pe dracu’, deşteptule!)

Iată cine însă e împotriva „românizării românilor” Mare idiot, el şi Liga lui

Iată încă nişte „perle” de la tinerii din acea Ligă care mai fac şi protest, auzi la ei, cică jumate din moldovă vorbeşte rusa şi ei au dreptul să aibă limbă de stat…. ehm, cu toată stima şi respectul şi dragostea daaaar MARŞ DE AICI!!

13 Răspunsuri to “Limba noastră cea Ruskaia”

  1. alex gusovschi Says:

    sunt deacord cu tine fratioare, dar asta-i realitatea si pina nu skimbam mentalitatea oamenilor nostri aceasta lupta va dura inca mult timp…

  2. Stai sa vezi la ce se va ajunge in Romania cu ungurii, Tinutul Secuiesc si autonomia acum ca UDMR e la conducere.

  3. iLʝıᵯαᶒ. Says:

    Cică au tot dreptul ca limba rusă să devină limbă de stat (îmi place cum gândeşti, trăiţ-ar mă-ta!). Interesant, deci ar trebui ca din R.M să emigreze o mare masă de oameni care să devină o minoritate într-o ţară cu o populaţie mai redusă şi să cerem să ne oficializeze limba română ca limbă de stat. Problema noastră este obrazul, îl avem prea subţire.

  4. Mia placut foarte mult citatul,omul care la scris se vede ca este un patriot mare,dar un om nu este de ajuns sa nistojim limba asta scirboasa RUSA.Eu am avut un caz si mai bun,am intrat intr-un mini market sami procur niste producte,si am intrebato pe vinzatoare pe romina la care ia mia raspuns(Govori celoveceskim iazicom)(vorbeste omeneste)si celoveceskim iazicom jito si esti traesti in tara mea si mai ai pretenzii,tara noastra trebue sa vb. o limba si ia este ROMINA….

    • „nistojim” e tot termen rusesc, iar tu vorbeşti de eliminare a limbei ruse, ce ironic :))
      Oricum nu înţelege greşit, eu nu vreau să distrug limba rusă, şi nu o socot scârboasă, vreau doar să se respecte limba oficială a ţării şi a majorităţii populaţiei în primul rând, apoi să vorbească fiecare acasă cum vrea.

  5. Felicitari pentru articol! Tocmai m-am intors de la Chisinau, unde am fost pentru prima oara. Am intrat acolo intr-un magazin Reebok, sa-mi iau un rucsac, dar niciunul dintre tinerii care vindeau/supravegheau nu vorbea romaneste. Nu ne-am inteles. Ei n-au facut vanzare, eu am plecat fara rucsac… Pacat.

    • Mda, e pacat sa vezi asemenea lucruri, oricum vreau sa specific, deranjarea mea nu e semn de rasism fata de rusi sau discriminare, ci doar dezamagire din cauza lipsei lor de respect.

      • Corect.
        Iar eu vorbesc doar despre un management nu prea inspirat al unui magazin de firma dintr-o capitala…
        Zi frumoasa!

  6. Multumesc, de asemenea!

  7. Pana unde o sa ajunga PROSTIA OMENEASCA?Ba ca vorbim limba Moldoveneasca, ba ca vor sa ne bage pe gat limba rusa ca a doua de stat…nu se multumesc si cu ceea ca cunoaste fiecare al doilea cetatean aceasta limba, inca si de Stat sa ma fie vor!!! Ce dracu asteapta, sa se rascoale lumea…hai ca sintem primitori, rabdatori, dar nici sa le permitem sa vare si ‘cutitul in limba”…!!!…Si nu depinde de cei de la conducere, nu lor le apartine tara ci ei apartin tarii, depinde de fiecare cetatean in parte…!!!…

  8. mai multe postari de genul asta si precis ca se va schimba ceva, am impresia ca in KIV nu prea se constientizeaza chestia asta pana nu vine cineva dintr-o parte sa alarmeze. Felictari pt art, am ajuns aici gratie lui Isis tot in contextul unei mari mirari de-ale mele plimbandu-ma pe strazile din Chisinau –
    http://iziumsiplastilina.blogspot.com/2011/06/despre-deservirea-sovietica-si-cateva.html

    dar cum a zis si isis sa nu ma intristez prea mult🙂

    nici eu nu-s rasist!

  9. bai, cat m-am prapadit de ras, au pus melodia aia gen dosarele X la ultimul video cad vorbea ala :)))

Lasă un răspuns

