Starcraft II – Wings of Liberty

Mi-am luat şi eu după vreo 6 ani cred, un joc pentru PC. Şi anume, continuarea primului meu joc pe PC care mi-a plăcut la nebunie şi pe care l-am jucat foarte mult timp de mic. Starcraft, împreună cu Diablo şi apoi Warcraft, sunt unicele jocuri pe PC care-mi plac mult şi pentru care aş da banii mei. Blizzard sunt nişte perfecţionişti în orice, şi cred că sunt cel mai bun studiou de jocuri pentru PC, părerea mea. Oricum, Starcraft fiind primul joc încercat de la ei, mi-a rămas oarecum în inimă încă din 97-98 când apăruse prima oară şi am tot aşteptat cu nerăbdare continuarea, dar nu am crezut c-o voi vedea abia peste 13 ani😄. Pentru cine nu ştie, Starcraft e un RTS (Real Time Strategy) un joc de strategie în timp real. Practic tu eşti comandantul unei armate, controlezi o anumită specie, creezi baza ta cu edificiile tale, care creează diferite  unităţi de luptă, pe care le trimiţi să lupte cu bazele inamicului şi tot aşa. Jocuri asemănătoare cunoscute sunt Warcraft, Age of Empires, Warhammer 40.000 etc.

Starcraft însă e considerat ca şi cel mai bun joc de strategie creat vreodată, popularitatea sa fiind atât de mare încât într-o ţară ca Korea acesta a devenit un sport naţional, unde partidele sunt difuzate la TV, iar progamerii sunt nişte staruri acolo. Şi nu cred că mai găsiţi jocuri care să reziste timp de 13 ani şi să fie încă jucate nu doar de lume ci şi la olimpiadele cibernetice oficiale.

Ce mi-a plăcut la acest joc în primul rând a fost istoria, una demnă de o realizare cinematografică de acelaşi nivel cu Star Wars (sau poate chiar mai bună) şi cum jocul era plin de diversitate între speciile disponibile. Vă pare poate ceva normal această diversitate dar faptul e că până laStarcraft jocurile de strategie erau destul de monotone şi ripetitive şi tindeau să aibă mereu specii sau rase „oglindă” adică unde majoritatea edificiilor şi unităţilor de la o rasă aveau ceva identic la cealaltă rasă diferenţele fiind minore. Asta era cauzat din cauza că e foarte greu să echilibrezi rasele de jucat, cu cât le faci mai diferite, cu atât mai greu e să le echilibrezi şi să nu obţii o rasă cu avantaje majore faţă de alta.

Starcraft, după cum spune şi numele cred, e bazat pe o  istorie science fiction despre conflictul a 3 specii: Terran (oamenii), Zerg (un roi de insecte), Protoss(extratereştri cu puteri mintale avansate şi tehnologii de asemenea). La originea istoriei şi a speciilor au fost nuvela şi filmul Starship Troopers(care la timpul său mi-a plăcut foarte mult😀 ) şi de asemenea seriile cinematografice ca Alien, Predator. Acţiunea se petrece într-un viitor nu chiar îndepărtat unde omul a colonizat noi sisteme solare în alte zone ale galaxiei şi s-au trezit prinşi într-o luptă dintre speciile extratereste Zerg şi Protoss pentru supremaţie. Mai departe voi descrie tot ce ţine de Starcraft II.

Istoria

În SC2, comparativ cu primul joc, avem doar campania Terran, nu veţi juca cu toate 3 speciile fiindcă Blizzard a avut o istorie prea mare în mintea lor de povestit, care nu le-ar fi permis să scoată jocul încă câţiva ani buni dacă ar fi aşteptat să termine campania pentru toate speciile. Deci au decis să le împartă separat. Avem însă o campanie mult mai lungă, dacă în primul joc aveam max 10 misiuni pentru specie, aici avem un total de 29, din care doar 26 vei juca pe parcursul normal al istoriei fiindcă vei avea unele alegeri de făcut.

Acţiunea se desfăşoară după 4 ani de la Brood War. Jim Raynor e protagonistul campaniei. În linii mari el a devenit un mercenar care face diferite misiuni pentru bani, e fugărit de Imperatorul Mengsk ca şi cel mai mare criminal, şi de-a lungul istoriei încearcă să facă posibilul pentru a scoate la suprafaţă adevărul despre Mengsk şi cele întâmplate 4 ani în urmă. Mai departe vor urma spoilere!!!

Raynor e foarte tormentat de asemenea pentru soarta lui Kerrigan, se crede vinovat pentru ce i s-a întâmplat şi crede că e datoria să o elimine pe Regina Lamelor (Queen of Blades) care acum 4 ani a devenit cea mai puternică fiinţă din galaxie înfrângând într-o luptă directă armatele combinate de Terran şi Protoss.  La începutul istoriei apare un personaj nou, Tychus Findlay, un ex camarad de-al lui Raynor care 8 ani în urmă l-a salvat de la nu ştiu ce buclul pe amicul săi întrând în închisoare. El va lucra pentru o anumită Fundaţie Moebius care caută nişte artifacte Xel Naga. Şi îţi va oferi acele misiuni şi ţie. Apoi vor fi misiunile lui Matt Horner, prieten bun cu Raynor şi căpitan al navei Hyperion de unde se vor face majoritatea misiunilor. Pe parcursul acestora Raynor va încerca să scoată la suprafaţă adevărul despre Imperatorul corupt Arcturus Mengsk, încercând să facă lumea să se ribeleze împotriva sa. După anumite misiuni îl va întâlni şi pe Zeratul, Templierul Întunecat (Dark Templar) Protoss care după lupta cu Kerrigan a plecat în spaţiu să caute o profeţie Xel Naga. El îi va da un cristal lui Raynor cu ajutorul căruia el va putea vedea mintirile şi experienţele lui Zeratul căutând profeţia. Va vedea cum şi Kerrigan o căuta şi cum s-a luptat cu Zeratul, care cu chin a scăpat din gearele ei. Ce e interesant e că aceste misiuni le vom face ca şi o mini campanie Protoss. Acolo aflăm multe lucruri interesante şi lovituri de scenă. Când Zeratul a ucis primul Cerebrat el a făcut o scurtă legătură psionică (am căutat acest cuvânt dar nu are traducere pur şi simplu XD) cu Mintea Supremă(Overmind) a zergilor. Acolo a aflat despre adevăratele intenţii a Minţii Supreme şi despre profeţie şi s-a pornit în căutarea acesteia. Aici vine prima mare lovitură de scenă. Practic, Mintea Supremă Zerg pe care am crezut-o ca şi inamicul principal al galaxiei în realitate era o fiinţă curajoasă şi nu char aşa de rea😄. Ea a fost înzestrată de gândire şi inteligenţă dar nu şi cu liberul arbitru. Practic era controlată de cineva superior, iar zergii erau doar nişte sclavi a acelei fiinţe întunecate care dorea să devoreze tot universul. Ca şi încercare de a i se opune Mintea Supremă a creat-o pe Regina Lamelor, adică a infestat-o pe Sarah Kerrigan, agentul fantomă terran creând un hibrid dintre om şi zerg. Datorită acestui fapt ea eraparţial sub ordinele Minţii Supreme dar natura ei umană i-au dat şi liberul arbitru. Practic, Mintea Supremă zerg a încercat să creeze o fiinţă capabilă să reziste voinţei stăpânului său, care ar putea lupta împotriva planurilor sale. Deci cheia pentru salvarea universului devine cea care până acum era considerată ca şi antagonista principală. De asemenea vedem şi viziunea unui viitor posibil şi ce s-ar întâmpla dacă Kerrigan ar muri. Terranii ar fi distruşi complet, zergii ar deveni sclavii acele fiinţe întunecate şi a hibrizilor protoss/zerg, iar protoşii s-ar lupta disperat cu aceştia fiind distruşi şi ei până la urmă. Deci devine evident că Kerrigan trebuie cumva „salvată” deşi toţi vor capul ei, după ce a cauzat moartea a miliarde de persoane. Ea de asemenea era în căutarea artifactelor Xel Naga şi o întâlnim des în unele misiuni. La urmă, fiul lui Mengsk, Valerian se descoperă a fi cel în spatele Fundaţiei Moebius care aduna artifactele. Ele asamblate împreună puteau crea un dispozitiv capabil de a inversa procesul de infestaţie zerg. Folosind asta el spera să neutralizeze Regina Lamelor readucând-o din nou la forma ei umană. Şi pentru asta s-a adresat anume lui Raynor ştiind despre legăturile lui cu Kerrigan şi de faptul că nu ar fi ratat ocazia să o readucă înpoi. Raynor şi oamenii săi duc artifactul Xel Naga pe planeta de bază zerg, Char unde luptă disperat cu roiul nesfârşit până la activarea dispozitivului. După folosirea acestuia, o vedem pe Kerrigan la pământ şi din nou în forma ei umană, dar şi aici, o mică lovitură de scenă, camaradul lui Raynor, Tychus, a fost eliberat nu degeaba, i-a fost impus să o ucidă pe Kerrigan dacă vrea să devină liber, fiind întemniţat în propriul său costum de marine care putea să-l omoare oricând. Şi cel care l-a eliberat pentru această misiune a fost anume Mengsk. Tychus nu a avut de ales, sau viaţa lui, sa a lui Kerrigan, şi la fel nu a avut de ales nici Raynor care o protejează pe Kerrigan. Jocul se termină cu Raynor care o duce în braţe pe Kerrigan cu el. Ce va urma, vom afla în expansiunea următoare Starcraft II: Heart of the Swarm unde vom juca campania zergilor.

Gameplay

Jocul a rămas în mare parte fidel originalului, schimbările fiind doar îmbunătăţiri în mare parte. Trebuie să spun că e oricum mult mai rapid ca primul şi ai nevoie de reflexe mai mari, resursele se adună mai rapid, ai posibilităţi să contruieşti mai rapid unităţi cu fiecare specie, de asemenea poţi să-ţi creşti rapid economia cu anumite abilităţi speciale pentru asta etc. Unele unităţi au fost omise din jocul original, altele au rămas, şi altele noi au apărut la fiecare specie. Terranii au rămas la fel cu structurile lor zburătoare, apărare bună, vehicul şi structuri ce pot fi reparate etc. Zergii au ca de obicei doar structuri şi unităţi biologice. O noutate importantă la ei e Regina, care ajută producerea a mai multor larve şi apără baza, precum şi abilitatea unor unităţi să meargă sub pământ sau să controleze unităţile inamicului. Protoss s-au îmbunătăţit şi ei, au o abilitate ce acelerează temporar procesele oricărei structuri Protoss, apoi pot să invoce unităţi aproape imediat şi oriunde pe hartă unde este vreun Pilon protoss.

Eu am jucat mai mult doar Campania pentru moment, şi pot să spun că e făcută foarte bine. Ai diferite misiuni interesante. Una unde la fiecare 5 minute se ridică lava şi trebuie să-ţi retragi lucrătorii, sau una când noaptea eşti atacat de oameni infestaţi de zerg etc. Apoi ai posibilitatea cu banii primiţi să faci diferite îmbunătăţiri structurelor şi unităţilor. sau dacă cauţi anumite lucruri protoss sau zerg le studiezi proprietăţile şi obţii noi tehnologii bazate pe ele. Misiunile apoi nu sunt lineare, multe apar la alegere deci poţi face campania fără o ordine exactă a misiunilor. Fiecare misiune îţi dă bani şi acces la o nouă unitate. Sunt de asemenea şi unele misiuni la alegere unde va trebui să alegi dacă să salvezi de exemplu o planetă de infestaţi sau să-i arzi pe toţi. Oricum jocul e făcut foarte bine şi totul pare să funcţioneze fără probleme.

Grafica

Jocul are o grafică foarte bună, mai ales fazele de povestire sau clipurile CG alea sunt extrem de detaliate, şi am observat ceva. Eu am jucat jocul şi în engleză şi în italiană, şi traducerea e completă, chiar şi numele la orice dintr-un clip CG e tradus, şi am mai observat că şi gura personajelor tinde să se mişte după cum e limba vorbită, probabil au creat un algoritm care să mişte gura după sunetele scoase. Jocul e plin de detalii şi e foarte bine realizat, cel puţin mie îmi place şi pentru tipul de joc ca acesta nu cred că e nevoie de o grafică extremă ca Crysis de exemplu.

Multiplayer

Aici am jucat puţin, oricum ţin să vă anunţ că dacă nu-l cumpăraţi vă va fi imposibil să-l jucaţi online. Blizzard au fost deştepţi şi au inventat modul eficient împotriva pirateriei. Trebuie să-ţi creezi cont pe Battlenet, şi când deschizi jocul trebuie să-l accesezi, altfel nu poţi juca practic. Nici măcar campania nu o poţi juca până nu activezi offline play, dar intrând online LOL. De asemenea nu se mai pot face jocuri LAN. Sau jucaţi pe Battlenet, sau ciuciu. De asemenea la multiplayer aveţi rasele diferite faţă de campanie unde se baga şi unităţi vechi din primul Starcraft. Adică, campania şi jocul multiplayer vor avea unităţi şi structure diferite în anumite chestii, nu vor fi la fel.

În fine, mie jocul mi-a plăcut foarte mult şi abia aştept expansiunea. Dacă sunteţi fani ai jocurilor de strategie în timp real, luaţi-l cu încredere, n-o să vă pară rău😉

20 Răspunsuri to “Starcraft II – Wings of Liberty”

  1. Ce spun acum, cred că am ajuns să o repet aproape ca pe o mantra, dar Starcraft 2 mi-a adus aminte cât de mult s-au schimbat lucrurile în 10 ani, în ceea ce privește RTSul.

    • Pai, raspunsul tau poate avea mai multe interpretari, Adica, ca au fost multe schimbari? Ca schimbarile au fost spre bine sau spre rau? Ca SC nu prea s-a schimbat?

      Eu personal sunt de acord cu ideea ca daca ceva functioneaza, nu o schimba. Primul SC a fost si a ramas un joc legendar nu degeaba, iar SC2 e doar o evolutie cu mici imbunatatiri pentru acea formula deja functionanta. Apoi desigur, de gustibus non disputandum est.

  2. Răspunsul înseamnă cam tot ce ai spus. Dacă schimbările din celelalte RTSuri sunt spre bine sau spre rău e la latitudinea fiecăruia. Personal mi-au plăcut misiunile din campanie, foarte diverse, bine gândite și încurajează rejucarea lor. Nu mi-a plăcut povestea în schimb. Mi s-a părut de prost gust și nu foarte StarCraftish.

    • Mie insa mi-a placut istoria si siner deja ma asteptam ca va fi ceva despre hibrizi si Xel Naga pe acolo, nu ma asteptam doar la Kerrigan sa-si revina. Dar eu cred ca e oricum doar ceva temporar si ca va redeveni zerg cum era sau vor trebui sa o faca cum era.🙂

  3. Jocul m-a dezamagit , nu pot sa cred ca nu au introdus celebrul LAN care m-a facut sa-mi pierd noptile cu prietenii in retea. Am avut atatea asteptari de la acest joc chiar vorbeam cu prietenii cand am auzit vestea ca v-a aparea sc2 . Dar acum ma lasa rece parca nu imi vine sa dau 190 ron pe el doar pentru niste campanii , poate doar de dragul vremurilor bune si pentru ca am iubit acest joc . Nu pot uita : „Cum jucam dezvoltare sau japca ?” Dar domnii de la Blizzard cred ca au facut un studiu de piata si au vazut ca pierd foarte mult cu Lan-ul , fara doar si poate din cauza celebrului client garena care incurajeaza pirateria .

    • Pai omule, gândeşt-te şi tu dacă erai în locul lor, nu ai fi făcut la fel? Dacă băgau LAN ca înainte, jocul era să fie foarte piratat, şi ei nu-şi mai scoteau banii după ani de zile de resurse cheltuite pentru realizarea lui. De ce credeţi că avem acum aceste preţuri mari la jocuri? Anume din cauza pirateriei. Deşi îmi pare şi mie rău, nu mă deranjează absenţa de LAN, şi ceea ce-mi place într-adevăr, eu cumpăr. Odată ce l-ai cumpărat poţi juca pe Battlenet cum vrei şi cu cine vrei.

      • E un mit că din cauza pirateriei au crescut prețurile. O să îți caut mai încolo, acum nu pot, un articol care analizează problema asta.

        Eliminarea LANului și a serverelor dedicate din jocuri, vine din cauza adaptării jocurilor de PC la modelul jocurilor de consolă, majoritatea fiind oricum portări, care funcționează strict pe algoritmi de matchmaking. Pe lângă presiunea venită din partea unei părți bune a pieției, Blizzard vor mai mult control asupra experienței de joc și utilizarea noului B.Net.

  4. EHM NU! Nu e un mit, şi nu are nimic aici de a face consolele. Blizzard mereu a fost o casa de jocuri pentru PC, mereu s-a concentrat doar pe acea platforma(şi MAC) fiindcă e cea mai potrivită pentru tipul de jocuri ce fac ei, adică RTS, RPG Hack and Slash şi MMORPG. Ei sunt nişte perfecţionişti şi când vine vorba de a adapta ceva pe consolă, nu o vor face dacă nu va funcţiona la perfecţie ca şi pe PC sau măcar aşa cum le place lor. Unicul tentativ recent de joc pe consolă din ce ţin eu minte a fost Starcraft Ghost, care e momentan într-o pauză lungă de nu ştiu câţi ani, au zis că nu l-au anulat dar nici nu se ştie când se apucă să-l termine odată.
    Şi oricum, nu cred că pirateria e un mit, din simplul motiv că dacă luăm de exemplu o platformă ca PS2 care a vândut peste 140 de milioane de console în toată lumea, şi luăm jocurile sale cele mai populare, nu cred că are măcar vreunul care să fi vândut peste 10 milioane, Gran Turismo de exemplu, deşi aparent toţi au jucat acele jocuri populare şi cam toţi ştiu de ele. Când jocurile vând mult, mereu tinde să le scadă preţul. Cu cât mai rapid şi mai mult ele vând, cu atât mai rapid le va scădea preţul, aşa e de exemplu cu PlayStation şi seria Platinum, care reduce preţurile de la 50-70 la 29 de euro în caz că jocul vinde bine. Pe PC ar fi şi mai uşor văzând că e o platformă dominantă (concurenţa Apple în acest domeniu e foarte limitată). Oricum, aştept să văd demonstraţiile tale că e un mit😛

    • N-am spus că pirateria e un mit, nu-s atât de prost. Pierderile astronomice de care sunt acuzați pirații reprezintă mitul.

      Și Bioware, Bethesda sau Relic sunt firme care s-au dedicat în general PCului, însă tot au adoptat pretențiilor impuse pe piață de console, nu numai în ceea ce privește multiplayerul. Blizzard a făcut același lucru.

      Gamingul tradițional(până în 2000 să zicem, deși cel mai bine se vede asta la începuturile anilor 90) de pc este mai puțin poleit, cere mai multe de la jucător și nu e mereu distractiv la modul naiv. Însă experiența oferită era mai complexă și de o calitate superioară în ceea ce privește prezentarea. De 7 ani de când au lansat ultimul RTS, cerințele și așteptările jucătorilor s-au schimbat mult, însă. Starcraft 2 nu a fost făcut pentru aceeași oameni pentru care a fost făcut primul joc. Gamerul de pc, dispus să plătească, a dispărut, a fost înglobat în cel de console. De aceea nu e vorba de portat Starcraft II, ceea ce nu cred că ar face ci de împlinit așteptările unor oameni care trăiesc într-un climat media complet diferit.

      (e posibil să-și fi băgat și Activision coadă în scoaterea LANului)

      • Normal că în ultimii ani, consolele au devenit dominante pe cât priveşte videojocurile, dar Blizzard niciodată nu a avut tangenţă serioasă cu ele, şi nici nu cred că va avea cu seriile sale principale dincauza că atât RTS-urile cât şi MMORPG-urile de genul WOW sunt făcute s fie controlate cu mouse şi tastatură. Ceea ce a făcut Blizzard, a fost să ia ce e bun şi de la console desigur, adică, a luat ca şi model Xbox Live şi PSN şi a făcut Battlenet 2.0. Acum vor să aibă toţi userii care joacă jocurile lor pe aceeaşi platformă online care devine în acest fel şi un fel de pseudo social gaming network😄. Aşa pot avea datele fiecăruia, tot ce face şi unde şi cu ce joc şi ce e mai important, impunând înscrierea în Battlenet ca să poţi juca, în automat elimină şi problema pirateriei văzând că aşa nimeni nu va putea juca online fără să aibă codul lor original de licenţă cu care să se inscrie pe Battlenet. Sistemul pe de o parte e bun, dar nu se gândeşte chiar la toţi, şi anume la cei care încă nu au net, sau net cu viteză suficient de bună pentru a-l putea juca online, sau chiar şi offline. Oricum, fii sigur că încă sunt destui gameri dispuşi să plătească pentru ceea ce le place, fie ăsta un joc pentru PC sau pentru console. Unde mă aflu eu cel puţin e aşa, în România ştiu însă că pirateria mereu a fost în floare.

  5. Dacă nu au făcut jocuri pentru console, nu înseamnă că nu au avut contact cu ele, lucrează în același domeniu. Și e oarece diferență între ce ai spus acum și prima afirmație cum că au eliminat LANul din cauza piraților. Nu știu sigur cât de în floare e pirateria la noi.

    • Nu m-ai inteles, ambele sunt unele dintre cauzele pentru ce LAN-ul nu le-a convenit, si faza cu inscrierea fortata pe Battlenet si eliminarea LAN-ului reduce cam la 0 rostul piratarii jocului. Tre sa plec acum, nu mai pot scrie, revin abia duminica, sal😄

  6. Ideea cu evitatul pirateriei induce în eroarea, pentru că nu câte copii sunt piratate ci câte sunt vândute/pierdute. În general, prin piraterie se pierd numere destul de mici, pentru Starcraft probabil că infime. În țările cu economie slabă pentru că oamenii nu își permit să dea banii pe orice rahat de joc așa că se gândesc cu grijă ce cumpără și ce nu, în SUA, pentru că ăia au ceva încrede în aparatul critic și există gamestop, care în ultima vreme este țapul ispășitor al lipsei de profit, după ce pirateria cică a fost risipită prin DRMuri până în cer și vinderea jocurilor practic prin DLCuri. Au încercat și alte companii să facă multiplayerul strict printr-un seriviciu proprietar sau prin Windows Live și le-a mers fix un drac, motiv pentru care se întorc la vechiul sistem, vezi relic cu Dawn of War 2. Eliminând LANul se supun unor pierderi mult mai mari decât cele produse de pirați, situația din Coreea nu stă foarte bine că nu prea reușesc să îl implementeze ca e-sport tocmai din cauza asta. Dacă e o măsură împotriva pirateriei a veni de la un deștept de la Activision. Altfel e presiunea din partea pieței și nevoia lui Blizzard de a controla experiența online. Sau nu sunt băieți așa finuți cum îi credeam.

  7. Ți se pare că asta a oprit jocul din vânzările sale record?

    Stupid marketing people!

  8. In primul Salutare la toata lumea numele meu este dan si as vrea sa stiu cum se poate activa jocul in offline dar mai mult de atat am cumparat jocul original am creat un cont dar am vazut ca acel autehentification code poate fi folosit decat o data ,acest cont la creat mai de mult si deja lam folosit si acuma nu mai pot sa-l folosesc am jucat ceva trial dar vreau sa stiu daca cineva poate sa ma ajute sa il pot activa din nou ast raspuns

    • Eu stiu jocul ti-l activezi doar odata, la fel si pentru offline. Daca ai jocul original, nu ar trebui sa ai probleme. Eu stiu ca, atunci cand am vrut sa joc offline, mi-a aparut un mesaj ca sa-l autentific online pentru offline play(o idiotenie, daca esti offline) deci m-am bagat iar offline, si nu mai tin minte cum, dar s-a autentificat si pentru offline play. Apoi a mers. Cauta si la ei pe forumurile officiale un raspuns mai exact, sau google pur si simplu😛

  9. spuneti-mi si mie var rog un joc asa bun asemanator cu StarCraft !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: